Речник Филателиста.

Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Речник филателиста.

Порука од Alexander Soloviev »

Ф
ФАКСИМИЛ: Тачна репродукција нечијег рукописа, потписа или слике фотомеханичким средствима. Факсимил преноси не само чувану жену, већ и форму репродукованог оригинала. Претисак на печату, чији је оригинал штампан на писаћој машини или исписан руком, а затим израђен куцањем, није факсимил. Слика на поштанској марки добијена од штампарске плоче израђене фотомеханичким путем је факсимил, јер прецизно репродукује слику оригинала.

ФАУНА: историјски установљен скуп животиња било које територије, животињски свет. Термин „фауна“ се користи у односу на појединачне систематске групе. На пример, фауна птица, риба, буба, лептира, мекушаца итд. У односу на животињски свет било ког времена у историји Земље, можемо говорити, на пример, о терцијарној фауни, плиоценској фауни, итд. н. У филателистичкој пракси „фауна“ означава тематско прикупљање марака које приказују животиње.

ФЕРАРИТИ: разни лажни „реткости” откривени у колекцији чувеног филателисте Филипа Ферарија након његове смрти. Интензивно је ловио ретке марке. То су искористили фалсификатори који су специјално за њега правили бројне „варијетете”. Међу „фераритетима” су фалсификати са двостраном штампом, разним преокретима, непостојећим зупцима итд. Огромну колекцију Филипа Ферарија, који је преминуо 1917. године, Француска је продавала на разним аукцијама између 1921. и 1925. године. Према браћи Вилијамс (аутори књиге „Поштанска марка, њена историја и препознавање“ објављене у СССР-у 1964. године), из колекције Ферари примљено је 402.965 фунти стерлинга, које је Француска наплатила на рачун немачке репарације.

ФИГУРНА ПЕРФОРАЦИЈА: перфорирана слова, бројеви и други знакови који се у неким земљама примењују на печате за њихову каснију употребу као службене. Погледајте Сервисне ознаке. На пример, неке званичне марке Енглеске имају перфорирану крунску значку и перфорирана слова ОС („Услуга“), друге имају знакове ХМСО („У служби Њеног Величанства“). Сервисне марке са фигураном перфорацијом се користе и у другим земљама.

ФИЛАТЕКТОР: уређај за идентификацију водених жигова на колекционарским поштанским маркама. Филатектор је кутија са ротирајућим провидним екраном са секторима разних боја, која је осветљена изнутра (на пример, сијалицом од батеријске лампе). Бренд који се истражује налази се између две провидне плоче опремљене додатним светлосним филтерима. У комбинацији са ротирајућим провидним екраном у боји, може се постићи скоро свака боја и нијанса како би се помогло да се види водени жиг.

ФИЛИГРЕ: је индустријски назив за водени жиг на штампаном папиру.

ФИЛ: „Међународна филателистичка федерација“ („Федератион Интернатионале де Пхилателие“) – организација од међународног значаја, која обједињује већи број националних филателистичких друштава. Основни задаци ФИП-а су пружање помоћи националним филателистичким организацијама у теорији и пракси филателије, јачање међународне сарадње међу филателистима и одржавање међународних изложби. Федерација одржава годишње конгресе у главним градовима или великим градовима држава које су њене чланице. На конгресу одржаном маја 1967. у Амстердаму, Свесавезно друштво филателиста је једногласно примљено у чланство ФИП-а. Има већи број комисија и комисија (изложбена комисија, комисија за тематске збирке, стручна комисија и др.).

ФЛОРА: збирка биљних врста које расту на одређеном подручју (савремена флора) или које су расле у одређено време у историји Земље (фосилна флора). Проучавање флоре је предмет посебне гране ботанике - флористике. Према главним стаништима (копно, вода) могуће је разликовати флору Земље (копнена флора) и флору Океана (водена флора). Разликовати флору семенских и спорних биљака.

ФОЛИЈА:
1) исто што и метализовани папир;
2) материјал који се користи за утискивање у облику паус-папирне траке, једнострано премазане слојем пигмента (шареног или металног), утрљаног одређеном количином везива.

ФОНЕТСКО ПИСАЊЕ: Писање у коме сваком појединачном графичком знаку одговара звук или слог говора. Ово писмо се данас користи у многим земљама света.

ФОТОМЕХАНИЧКИ ПРОЦЕСИ: фотомеханика је комплекс процеса за израду штампарских плоча за све врсте штампе у којима се користи фотографија. У фотомеханичким процесима наношење слике на површину штампарске плоче се дешава фотографски, а израда штампарских елемената се постиже хемијском, електролитичком или физичко-хемијском обрадом.
Сви фотомеханички процеси спадају у три независна радна процеса:
1) фотографско снимање оригинала;
2) процес копирања;
3) поступак бакрописа (за високу штампу, дубоку штампу и неке методе равне штампе) или површинске обраде форме (за равну штампу).

ФОТОМОНТАЖА: врста фотографског оригинала састављеног од фотографија или њихових детаља, у који је унесен текст, најчешће ручно израђен од стране уметника. Фотомонтажа као фигуративни оригинал има широку примену у дизајну поштанских марака.

ФОТОТИП: једна од метода равног штампања, код које се штампарска плоча израђује на стакленој плочи обложеној желатинозним фотоосетљивим слојем зрнасте површине. Фототипизација даје најтачнију репродукцију једнобојних и вишебојних полутонских оригинала. Главна разлика између фототипа и других фотомеханичких метода је у томе што се приликом фотографисања и копирања не користи растер. Због уједначене грануларне текстуре слоја желатина у облику фототипа могуће је репродуковати најфиније прелазе од веома светлих до веома тамних тонова без помоћи растера, што је немогуће урадити у високој и дубокој штампи. Ове карактеристике фототипије, које пружају могућност добијања веома квалитетних отисака, доприносе њеној широкој употреби у штампању поштанских марака, упркос релативно ниској тиражној стабилности фототипских штампарских плоча, ограниченој на 3-5 хиљада примерака.

ФОТОТИП ПАПИР: папир за штампање високо уметничких једнобојних и вишебојних репродукција (укључујући и поштанске марке) методом фототипа. Произведен од бељене пулпе са додатком до 40% крпене масе. Фототипски папир подлеже повећаним захтевима у погледу квалитета површине, водоотпорности, боје и светлосне постојаности. Фототипски папир мора имати изузетно хомогену структуру, висок степен завршне обраде, високу површинску чврстоћу (пошто су коришћена фототипска мастила веома вискозна и лепљива), велику величину и висок степен белине. Густи типови фототипског папира се такође користе у штампању марака коришћењем дубоке штампе.

ФОНТ: графички облик абецедних знакова. У зависности од технике репродукције разликују се руком писани, цртани, гравирани, типографски фонтови.
Типографски фонт је скуп слова (слова) неопходних за репродукцију било ког алфабета, као и знакова и бројева који се односе на њега. Доступни фонтови: руски, латински, немачки (или готски), грузијски, јерменски, арапски, грчки и други.
Састав сваког фонта укључује мала, велика, велика слова, бројеве и знакове. Фонтови се разликују по три главне карактеристике: по цртежу, стилу (природа тачке) и величини (величина тачке).

ФРАГМЕНТ: детаљ оригинала или репродукције (отисак поштанске марке) који се посебно разматра за детаљнији приказ, због чега се често приказује у увећаном облику.

ФРАНЦУСКА РАЗМЕНА: франкатура је размена поштанских марака између два филателиста из различитих земаља франкирањем писама који се међусобно шаљу новоиздатим маркама. У другом смислу - налепница на коверти комплетне серије или појединачних марака за потребе размене поштанских марака.

ФРАНКИРАНИ: аванс за превоз и доставу поштанске кореспонденције стављањем поштанских маркица или применом одговарајућег печата који потврђује плаћање.

ФРАНЦО: термин који се односи на плаћање поштанске кореспонденције од стране пошиљаоца, за разлику од израза „порто“, који означава плаћање кореспонденције од стране примаоца.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Речник филателиста.

Порука од Alexander Soloviev »

Х
ХИТНА ПОШТА: поштанска служба организована за комуникацију са подручјима, бродовима, експедицијама у невољи. Таква веза је организована у СССР-у 1934. године за посаду и путнике пароброда Чељускин, који је био прекривен ледом у Беринговом мореузу и потом смрвљен ледом. Учесници пловидбе слетели су на ледену плоху, одакле су их изнели авиони. Швајцарска поштанска управа је 1951. организовала хитну ваздушну пошту за комуникацију са насељима која су снежним падавинама одсечена од спољашњег света.

ХЕЛИКОПТЕРСКА ПОШТА: линије ваздушне поште које опслужују хеликоптери. Обично хеликоптерска пошта доставља пошту на релативно кратке удаљености (унутар великих градова или између суседних насеља). Прва хеликоптерска пошта организована је 1947. године у Лос Анђелесу – хеликоптери су крстарили од аеродрома до главне поште. Исте године пошта је почела да се доставља хеликоптером на међународној линији Хаг-Брисел. Француска пошта је 1948. организовала хеликоптерски транспорт поште са аеродрома Ле Бурже до аеродрома Орли. У Њујорку хеликоптер служи као главно средство комуникације између аеродрома и пошта у граду. Неке поштанске пошиљке које се достављају хеликоптерима означене су посебним поштанским жиговима.

ХЕКСАГОНАЛНЕ МАРКЕ: Шестоугаона поштанска марка коју је Белгија издала 1866. године.

ХЕЛИОКРАФТ: Фотогравура је застарела врста дубоке штампе, која је прототип модерне растерске дубоке штампе. Хелиогравура се разликује од ове друге по томе што је штампарска форма израђена без растера. Отисци таквих облика, који се називају и хелиогравуре, одликују се богатством нијанси, сочности и баршунастим дубоким местима слике. Почетком 20. века, пре појаве растерског дубоког штампања, многе европске државе су издавале поштанске марке методом хелиогравуре (посебно Баварска). Методе растерске дубоке штампе у потпуности су потиснуле радно интензивне мануелне процесе који се користе у производњи форми за хелиогравну штампу.

ХЕШИРАНИ ОРИГИНАЛ: слика која се репродукује, преноси се тачкама, потезима, пуним равнима (испуњене позадине) исте јачине тона (исте засићености). У већини случајева, линијски оригинал је црна слика на белој позадини папира, чиме се постиже одређени црно-бели уметнички ефекат. Приликом дизајнирања поштанских марака, линијски оригинал, по правилу, није црн, већ обојен. Типични оригинали линијске уметности су цртежи оловком (мастилом), отисци са дрвореза, дијаграми, карте.

ХЛАДНЕ МАРКЕ: празне марке са лепљивим слојем на полеђини, које се продају као поштанске марке. Сакупљање неискоришћених марака има своје карактеристике: дизајн марака је чист и није упрљан марком, боје марке су светле. Међутим, многи филателисти више воле да сакупљају поништене марке, што има своје предности. Поништени печат је у одређеној мери документ који показује да је коришћен. Поред тога, марка на минијатури има и когнитивну вредност, јер указује где је и када марка поништена.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Речник филателиста.

Порука од Alexander Soloviev »

Ц
ЦАРОБНО ПОНИШТЕЊЕ: Поништење појединачних марака или целих табака по налогу трговинских организација (филателистичких радњи) ради задовољења потражње колекционара за поништеним маркама. Филателисти који сакупљају поништене марке треба да имају на уму да царинско поништавање (када је лепљиви слој сачуван на полеђини марака) није јасан доказ плаћања поштарине. Истовремено, поштанске марке са прилагођеним поништењем имају неоспорне предности у односу на марке извађене из коверти. Имају „чист” цртеж, уредно нанешен поштански жиг који не загађује слике.

ЦИНКОГРАФИЈА: фотоцинкографија је метода израде штампарских плоча (клишеа) за високу (типографску) штампу од линијских и полутонских оригинала коришћењем фотографије и процеса копирања и гравирања. Негатив добијен након снимања (за аутотип, растер негатив) се копира на цинчану плочу прекривену фотоосетљивим слојем. Након пријема слике на плочу, ова друга се подвргава обради, због чега штампарски елементи који се наносе на њега постају отпорни на киселину. Затим се плоча подвргава гравирању, што резултира клишеом. Цинкографија се такође назива предузеће или радионица која производи клишее.
Цинкографија заузима велико место у производњи марака. Све поштанске марке израђене на типографски начин штампане су са образаца који имају испрекидане или растерске (тј. аутотипске) клишее.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Речник филателиста.

Порука од Alexander Soloviev »

Ч
ЧИШЋЕЊЕ: одвајање поништене поштанске марке од коверте на коју је залепљена. Претходно се печат заједно са папиром одваја од коверте маказама. Затим се печат, заједно са папиром, ставља у топлу (30-35 °) воду 15-20 минута. Чим печат напусти папир, пажљиво се вади из воде, ставља лицем надоле на чист упијајући (филтер) папир и пажљиво скида са полеђине преосталог лепка или папира (пинцетом). Након тога, марка се испире у чистој води и ставља између два листа упијајућег (филтер) папира под лаганом пресом док се потпуно не осуши.

ЧВРСТОЋА ПАПИРА: Својство папира да се одупре ломљењу под спољашњим механичким напрезањем. Механичка чврстоћа папира одређена је затезном чврстоћом, ломљењем (савијањем), отпорношћу папира на пробијање, кидање и сл. Папир намењен за штампање поштанских марака мора имати високе показатеље чврстоће.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Речник филателиста.

Порука од Alexander Soloviev »

Ш
ШПЕКУЛАТИВНА ИЗДАЊА: Појединачна издања незваничних поштанских марака које израђује невладина пошта према прописаном плану издавања. Постоји неколико примера поштанских марака издатих у шпекулативне сврхе. Године 1950. у Бечу је група авантуриста покушала да изда маркице „Републике Молучких острва“, иако је познато да су Молучка острва територија Индонезије.
Шпекулативне емисије укључују поштанске марке које су издали власници малих острва Лунди, Герм, Сарок, Ету, која се налазе на обали острва Енглеске. Не представљају филателистичку вредност, јер не испуњавају основни услов за поштанску марку: да буде „визит карта земље“.
Шпекулативна питања укључују такозвана фантастична питања која се предузимају од стране појединаца са спекулативним циљевима. То укључује такозване Сеебецк ознаке

ШТАМПА: типографска штампа је метода штампања у којој се штампарски елементи, који дају отисак на папиру и налазе се у истој равни, издижу изнад празних елемената штампане форме. Форме високе штампе укључују типографију, ксилографију, линорез, линијске и растерске (аутотипске) клишее, стереотип. Метода високе штампе све више се замењује другим врстама штампе у изради поштанских марака, јер је захтевнија и захтева веће захтеве за папир (сјај, премазани слој, упијајућа својства итд.). штампаних високом штампом, на полеђини марака постоје трагови притиска (јуриша), којих нема на маркама штампаним равном или дубоком штампом.

ШТАМПА: отисак на папиру, фолија са неке штампарске плоче, прекривена штампарским мастилом.

ШТАМПА: појам који обухвата све различите начине прављења отисака на папиру или другом материјалу. У зависности од природе штампарске плоче разликују се три класичне методе штампања: висока, равна и дубока.

ШТАМПАЊЕ У ВИШЕ БОЈА: Штампање у више боја.

ШТАМПАЊЕ МАРКА: израда идентичних отисака поштанских марака преношењем мастила са штампарске плоче на папир. У постојећим класичним методама штампе (висока, равна, дубока), боја се преноси као резултат контакта папира са штампарском плочом или са офсетним цилиндром. Последњих година развијене су методе бесконтактног штампања код којих папир не долази у директан контакт са штампарском плочом (сито штампа).

ШТАМПАРСКА ОБЛИКА: Површина са рељефним, увученим или равним штампарским елементима, која се користи за поновљено штампање.

ШТАМПАРСКЕ МАШИНЕ: главни тип штампарске опреме намењен за штампање тиража разних публикација, укључујући и поштанске марке. У складу са технолошким процесом који обавља штампарска машина, треба да се састоји од уређаја за увлачење папира, уређаја за мастило који наноси мастило на штампарску плочу, уређаја за пригушивање (само код машина за равно штампање), самог уређаја за штампање који притиска папир на плочу за штампање и уређај за излаз листова који преноси готови отисак на пријемни сто или транспортер машине. Штампарске машине се разликују по врстама штампе (за високу штампу, или типографску, дубоку и равну штампу), по врсти штампарске плоче и површини која притиска папир на њу (тигле, плоснате и ротационе пресе). Поштанске марке, у зависности од природе штампарске форме, штампају се на офсет, тигли, дубокој, фототипској штампи, као и на машинама за дубоку штампу.

ШТАМПАЊЕ: израда лекторских (пробних) отисака на лекторским машинама.

ШТЕДНЕ МАРКЕ: фискалне, непоштанске марке, први пут издате у Русији 1889. године за депоненте штедионица. Године 1900. поновљено је издавање штедних марака, али у мањим апоенима. Исте године су издате контролне марке истих апоена. Залихе штедних и контролних марака коришћене су 1918. године због акутне несташице нових поштанских марака за франкирање поштанских пошиљака.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Саша Сакович
Поруке: 496
Придружен: 08 Мај 2022, 20:30
Место: Trstenik Srbija

Re: Речник Филателиста.

Порука од Саша Сакович »

👍
Ако нешто купите од мене, пошаљите ми приватну поруку. Хвала
Пошаљи Одговор

Повратак на “Поштанске марке, Коверте, Разгледнице, Старе фотографије”