Историја православних крстова

Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Први помен крстова који се носе на телу испод одеће налазе се у документима с почетка 4. века. Код Словена се обичај ношења таквог накита проширио усвајањем хришћанства – крајем 10. века.
Последње учитавање од Alexander Soloviev дана 18 Нов 2022, 20:40, учитано 1 пут укупно.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Облици крстова популарни у православљу:

Иако не постоје писана правила о томе како би напрсни крст требало да изгледа у православљу, мајстори су у различита времена ипак покушавали да се придржавају одређених неизречених канона. На облик и изглед производа, поред црквеног предања, утицали су уметнички трендови карактеристични за одређено доба, као и личне склоности аутора. Женски напрсни крстови су се разликовали од мушких, испод староверског женског напрсног крста.

Уметничке технике коришћене у дизајну производа често су имале регионалне карактеристике. Живописан пример овога су крстови, који подсећају на темпларски тип, допуњени кругом. Важно је напоменути да се у неким древним словенским земљама такав облик практично не налази.
Прилози
1.jpeg
2.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Најчешћи типови прсних крстова су:

1) Иммисса - четворокраки крст са пречком која се налази изнад средине вертикалне линије. Овај облик се сматра једним од најстаријих, али тренутно је чешћи међу католицима.

2) Грчки крст или "корсунцхик" је врста четворокраког крста са једнаким странама. Овај облик је био традиционалан за Византију. Одатле се доселила код Словена.

3) Крст латица - још једна варијација четворокраког крста, коју карактеришу глатке линије и без углова. Производи засновани на иммиси у обрисима подсећају на лист. Симбол са једнаким странама више личи на цвет. Крстови латица се сматрају женственим.

4) Четворокраки крст у облику капи је популаран облик међу хришћанима свих деноминација. Овај тип се може препознати по карактеристичним елементима у облику капљица које се налазе дуж ивица зрака. Сличан декор симболизује капи Христове крви.

5) Шестокраки православни крст је истог облика као имиса, али се у његовом доњем делу налази пречка. Овај детаљ приказује ваге, на чијој је једној страни добро, а на другој - зло.
Прилози
3.jpeg
4.jpeg
5.jpeg
6.jpeg
6.jpeg (11.17 KiB) Прегледано 366 пута
7.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

6) Осмокрака форма је најканонија са становишта Православне Цркве. Такав крст изгледа као шестокраки, али на врху се налази кратка пречка, која симболизује плочу на којој је исписано „Исус Назарећанин, Краљ Јеврејски“. Неки производи приказују распетог Христа или круну од трња у центру.
Прилози
8.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Старословенски напрсни крстови:

Према археолошким налазима на територији древних словенских градова, први напрсни крстови били су грчког типа - четворокраки, са једнаким зрацима. Неки производи имају наставке или трокраки завршетак грана на крајевима, други су украшени округлим медаљонима по ивицама. Енколпиони се често налазе међу бакарно ливеном пластиком 11–13 века. На реликвијарним крстовима су приказивали страдалог Спаситеља, а са његових страна - Јована Богослова и Мајку Божију. По правилу, вертикалне гране предмета биле су украшене сликама светаца и арханђела. По много чему, напрсни крстови су били слични византијским. Али Словени су хришћанску симболику често допуњавали паганским, на пример, ставили су крст у полумесец (Месец) или круг (Сунце).
Прилози
9.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Особине крстастих прслука 14 - 15 века:

Занатлије 14. и 15. века, који су стварали напрсне крстове, често су за узор узимали монументалне крстове, који имају велику улогу у украшавању познатих храмова. Четворокрака форма се замењује са осмокраком. Интарзија од калаја постаје уобичајена техника, поново су крстови украшени клоазонским емајлом и поцрњени. Иконографија крстова такође доживљава промене. Демонски борци се све чешће приказују на „прслуцима“. Посебно је популарна слика арханђела Михаила, која краси металне, коштане и дрвене крстове ратника.
До 16. века развила се традиција да се слике на производима допуњују словима, текстовима молитви.
Прилози
10.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Како су напрсни крстови изгледали у ери 16-18 века.

Како је барок продирао у уметност, облик напрсних крстова се усложњавао. Линије постају рафинираније и уметничкије. Нестаје лик распетог Христа, а на средњој пречки појављује се трнов венац.

Староверски напрсни крстови 18. и 19. века су углавном осмокраки. Ако постоје четворокраки производи, онда имају уписан осмокраки крст. Крстови старовераца су често завршени разнобојним емајлом, а на полеђини садрже извод молитве.

Никонски напрсни крстови су разноврснији, у дизајну имају елементе позајмљене из католичке цркве. У 19. и почетком 20. века постају популарни крстови са католичким распећем и натписом „Спаси и спаси“.

У другој половини 18. века појавио се нови велики центар староверске културе у самом центру Русије. Ово је Гуска. Ова област је добила име по имену реке и древног села Гуслица, које се помиње већ у КСИВ веку у духовном писму московског кнеза Ивана Калите. Међу староверцима-свештеницима који су се населили на територији Гусличког региона развила се оригинална уметничка култура. Важну улогу у његовом формирању одиграла је чињеница да је средином 19. века Гуслитси постао један од духовних центара Белокриницког пристанка у Русији. Овде су се преписивале књиге које су биле украшене чувеном сликом „Гуслицки“, радиле су радионице за ливење бакра које су производиле крстове, иконе, наборе, израђивале зидне листове са популарним отисцима различитог садржаја, сликале иконе.
Гуслицки ливење је било намењено продаји међу најсиромашнијим сељачким становништвом региона и одликовало се једноставношћу и извесном грубошћу, иза које су се криле архаичне уметничке форме. Међу одливцима Гуслицког, велико место заузимају разни крстови икона различитих облика и величина. Карактеристична карактеристика Гуслицких крстова били су шестокрилни херувими, постављени са стране средње пречке.

Број „шестокрилаца“ би могао бити прилично велик. У овом случају, постављени су на игле дуж горње контуре крста, формирајући лук или изломљену линију. Веома је леп редак иконо-футурни крст, у коме су шестовенци распоређени у два реда; без утицаја барока и овде није могло.
Прилози
11.jpeg
12.jpeg
13.jpeg
14.jpeg
15.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Занимљива варијанта малог иконичног (напрсног) крста је такозвани „цветајући“ или „огњени“ крст, који је вероватно настао као покушај да се до величине икона повећа облик напрсног крста одговарајућег типа. , карактеристичан за прелаз 17. – 18. век, карактеристичан за прелаз 17. – 18. век.

Процват уметничког ливења код старовераца је, између осталог, изазван практичном нуждом. У условима када су капеле биле под земљом и, да би се избегло хапшење, било је потребно брзо сакрити црквену утвар, уобичајене дрвене иконе су биле сувише гломазне и брзо су се хабале од неизбежних удараца и падова. Староверцима су биле потребне издржљиве и компактне иконе које су биле лаке за транспорт и складиштење.
Овај проблем није био нов, својствен само староверцима. Много пре раскола, у хришћанској црквеној култури појавио се концепт путописне иконе, односно иконе коју можете понети са собом на пут. Душевна ширина није дозвољавала да се изостави један напрсни крст, ма колико он био многофигуралан. Желео сам да уз себе имам познати иконостас, било црквени или кућни. Решавајући овај проблем, руски мајстори су се кретали у два правца: стварање вишеструких преклопних или такозваних „вишеделних“ икона.
Померански мајстори, вођени стилом Вига, излили су дивне четвртасте крстове, на којима су, уз предстојеће празнике и празнике, била крила најобичнијег преклапања на северу са ликовима Свете Тројице и Госпе од знака.
Прилози
16.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Занатлије Гуслитски први су на крстове лемили мале иконе са сликама празника, арханђела, апостола и неких других светаца. Крстови су се претворили у сложене композиције, замењујући цео иконостас. Слични крстови су касније почели да се изливају у другим староверским центрима Русије, посебно на јужном Уралу. Простор за креативну машту био је велики. Различите иконе су биле повезане са крстовима, број „шестокрилаца“ на врху се стално повећавао. Највећа композиција, која се међу колекционарима назива „велико патријархално распеће” или једноставно „лопата”, обухвата све дванаесте празнике.
По природи ливења тако сложене композиције, може се поуздано датирати производ. У најстаријем од њих, детаљи су изливени одвојено, а затим залемљени заједно. Каснији су преливи, на којима су још видљиви трагови лемљења иконе – прототипа. Најновији су ливени помоћу чврсте матрице.
Производи Гуслитског могу се наћи у било ком углу света где су живели стари верници. Најчешће се налазе у бакиним шкрињама. Ови производи су се правили и продавали колицима. Међутим, у другој половини 19. века, московско ливење се такмичило са њим, које се повољно разликовало од Гуслицког по пажљивом проучавању детаља и употреби висококвалитетних вишебојних емајла. Иконички крстови су и овде били најчешћи тип ливених икона. Средином 19. века установљен је најчешћи тип таквог крста: раван, без надолазећих и свечаних обележја. Њихове величине су варирале од 19 до 32 цм у висину.
На први поглед, ови касни крстови изгледају готово исти, разликују се само по величини. Међутим, овај први утисак није тачан, крстови се разликују по налету, стопи, ситним украсним детаљима, који су имали не само естетску, већ и технолошку намену, држећи емајл на производу.
Иконски крстови су ливени у огромним серијама. У Русији, владини документи 19. века бележе њихову широку распрострањеност међу следбеницима разних староверских споразума. Тако је 1868. године у извештају И. Сињицина, једног од званичника укључених у борбу против ширења раскола, речено: „међу расколницима... прикованих преко капија кућа и смештених у колибе осам- шиљати крстови од три инча до пола аршина и више у дужини, скоро сви без наслова са потписом који га замењује „ЦАР СЛАВЕ ЈЕ ЦХС СНХ БОГ“ ... са ликом Спаситеља Нерукотвореног на врху лика Господа над војскама са сунцем и месецом на ивицама великог пречника..."
Ако су врхови померанских крстова са ликом Спаситеља Нерукотвореног били готово идентични, онда су одговарајући делови других крстова били разноврсни. Натпис „Где је Сабаот“ замењен је натписом „Где је Свемогући“.
У доњем делу иконо-футролних крстова често се постављао лик одређеног храста. Симболика ове слике је прилично сложена. Пре свега, ово је „троструко“ дрво које потиче из апокрифне литературе, расте из Адамовог гроба, које даје материјал за Крст Господњи. Међутим, постоје крстови на којима је уместо жбуна приказано воће које личи на јабуку. Ово је вероватно симбол дрвета познања добра и зла, чији је плод, који је у народној митологији стално повезан са јабуком, изазвао пад Адама. У овом случају, симболика слике постаје дубља: Христов крст - истинско Дрво живота уздиже се изнад дрвета греха и савладава последице пада, од којих је главна смрт.
Можда најневероватнија и ретка слика у подножју крста је једноставан једноставан цвет окружен вишебојним емајлима. Вероватно је, према замисли уметника који је креирао матрицу за ливење, биљка из Рајског врта требало да изгледа овако.
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Корисников грб
Alexander Soloviev
Поруке: 2253
Придружен: 14 Мај 2022, 20:15

Re: Историја православних крстова

Порука од Alexander Soloviev »

Који крст се сматра канонским, зашто је неприхватљиво носити напрсни крст са ликом распетог Спаситеља и другим иконама?

Сваки хришћанин, од светог крштења до самртног часа, мора да носи на грудима знак своје вере у распеће и васкрсење Господа и Бога нашег Исуса Христа. Овај знак не носимо преко одеће, већ на телу, због чега се назива носивим, а зове се осмоугаони јер је сличан Крсту на коме је Господ разапет на Голготи.
Прилози
17.jpeg
За сва питања о раду форума (Ваши предлози и коментари), као и питања о оглашавању на форуму, пошаљи ми приватну поруку. Хвала
Пошаљи Одговор

Повратак на “Иконе, верски украси”